VodafoneZiggo moet de kabel opstellen voor concurrenten

VodafoneZiggo moet kabel openstellenToezichthouder Autoriteit Consument en Markt (hierna: ACM) wil dat aanbieders van internet bellen en TV straks gebruik kunnen maken van de kabelinfrastructuur van VodafoneZiggo. Zo blijft er voldoende concurrentie, zijn er meer keuzemogelijkheden en gaan de prijzen uiteindelijk omlaag. De beslissing is nog niet definitief, VodafoneZiggo heeft nog zes weken de tijd om in beroep te gaan.

Dominantie internet, bellen en TV van KPN en VodafoneZiggo

KPN en VodafoneZiggo zijn de grootste aanbieders van internet bellen en TV abonnementen in Nederland. De twee telecombedrijven beschikken beiden over een eigen netwerkinfrastructuur voor het aanbieden van internet, bellen en TV abonnementen. KPN beschikt over een koper- en glasvezelnetwerk, vanwege de dominantie op dit netwerk besloot de ACM in 2015 dat KPN dit netwerk moest openstellen voor andere providers. Dit resulteerde in een grote toename van enerzijds ADSL providers die gebruikmaken van het opengestelde kopernetwerk en anderzijds glasvezelproviders die gebruikmaken van het opengestelde glasvezelnetwerk. Uiteindelijk gingen de gemiddelde prijzen voor zowel ADSL als glasvezel omlaag.

Na de fusie tussen Vodafone en Ziggo oordeelt de ACM dat ook deze provider te dominant is geworden. VodafoneZiggo beheert het grootste kabelnetwerk in Nederland. De provider is in de meeste regio’s nu de enige aanbieder die diensten aanbiedt via de kabel. Daar moet verandering in komen oordeelt de ACM.

Openstellen kabel moet tot goedkopere internet bellen en tv abonnementen leiden

Net als bij het openstellen van het koper- en glasvezelnetwerk in 2015 zal het openstellen van de kabel zorgen voor een toename in het aanbod. Iedere provider mag na het openstellen -tegen betaling- gebruik maken van het kabelnetwerk van Ziggo. De toename in het aantal kabelproviders zal zorgen voor meer concurrentie en uiteindelijk leiden tot goedkopere internet bellen en TV abonnementen. De beslissing is echter nog niet definitief, VodafoneZiggo heeft zes weken de tijd om in beroep te gaan.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.